Ağır bir bunalımın eşiğinde olan Türk
turizminin geleceği “antik çağın en önemli üç kehanet merkezinden" birine ev sahipliği yapan Didim'de
tartışıldı. Didim Belediyesi adına Turizm Araştırmaları Derneği (TURAD)'ın
katkılarıyla 5 Mart 2016 Cumartesi günü
gerçekleştirilen toplantıda, sektör
sorunları ve dünyadaki gelişmeler, geleceği tasarlayacak bir yaklaşımla ele
alındı. Dönemsel değil yapısal çözümlerin masaya yatırıldığı “Turizmin Bugünü ve Geleceği; Analogdan Dijital Çağa Geçiş” başlıklı
toplantının sonunda bir sonuç bildirgesi yayımlandı.
Turizmin geleceğine ışık tutacak önemli bir
toplantıya ev sahipliği yapmaktan ötürü duyduğu mutluluğu belirten Didim
Belediye Başkanı Deniz Atabay “Akılcı
düşüncenin ve felsefenin temellerinin atıldığı Didim’de; bu sefer, Türk
turizmini geleceğe taşıyacak akılcı çözümleri konuşacağız. Çözüm yolculuğu için Didim’den yola çıkıyoruz. İhtiyacımız olan; değerlerin ön plana çıktığı kalıcı çözümlere
ulaşmak ve uygulamak” dedi.
Sonuç bildirgesini
basınla paylaşan TURAD Başkanı Bahattin
Yücel, çıkış yolu olarak görülen “İş Geliştirme Odaklı Kriz Yönetim”
yaklaşımını açıkladı ve turizm sektörünü krizden çıkaracak temel adımları; Markalaşma ve Sürdürülebilirlik,
Dijitalleşme ve Mobilite, Ulusal Turizm Veri Tabanı oluşturmak olarak
özetledi. Yücel, “Kitle turizmi sona
erdi. Bugün hizmet üreticisi ve tüketici arasındaki en kestirme yol internet.
Mobil araçlarla yapılan rezervasyonlar, 2019 yılında (200 Milyar Dolar) toplam
online satışların % 22,5’ine ulaşacak.
Sayısallaşma yolunda önemli bir eşikteyiz” dedi.
Deniz ATABAY, Didim Belediye Başkanı
Hedefimiz büyürken gelişebilmek...
Akılcı düşüncenin ve
felsefenin temellerinin atıldığı Didim’de; bu sefer, Türk turizmini geleceğe
taşıyacak akılcı çözümleri konuşacağız. Sert bir şekilde kendimizi eleştirmezsek analog çağda yakalayamadığımız
çizgiyi dijitalde hiç yakalayamayacağız. Didim bir tur operatörünün keşfiyle
turizme açılan bir kasaba idi. O günden bu yana Didim, çok büyüdü ama
gelişemedi. Hedefimiz gelişme odaklı iş
geliştirme yapma. Bütün eksiklerimizi biliyoruz. Önemli projelere
hazırlanıyoruz. Bundan sonra çözüm için çalışmalıyız. Bundan sonra güven ortamı
yaratmak esas olmalı.
İskender YÖNDER; Didim Kaymakamı
Didim'in nüfusu yılda ortalama 10 bin artıyor
64 binlerden 73 bin
nüfuslara geldik. Didim'in nüfusu yılda ortalama 10 bin artıyor. Artık analogdan
dijitale geçerken bu değişimlerin de farkına varmak lazım. Buna uyum sağlamak
zorundayız. Uyum sağlamak için de uyumamak lazım. Şu anda Didim Turizm Ticaret
Serbest Bölgesi için çalışmalar yürütülüyor. İlçede turizmi geliştiriyoruz ve
sektörün duayenlerinin görüş, düşünce ve eleştirilerine ihtiyacımız var.
Ayşegül ÇAKIR, TURAD / Didim Markalaşma Projesi
Markalaşma ve Sürdürülebilirlik” projesine Didim’den start vereceğiz
“Markalaşma ve Sürdürülebilirlik”
projesine Didim’den start vereceğiz. 20 işletmenin uluslararası standartlarda
hizmet vermesini hedefleyen Didim Projesi Pilot Uygulaması, kısa zamanda tüm
bölgeyi kapsayacak. Kendi finansmanını kendi sağlayacak bir “Sürekli İş Geliştirme
Modelini” hayata geçireceğiz. Deniz/güneş tatil anlayışını genişletecek coğrafi
ve kültürel anlamda Didim’in sunduğu faydayı ortaya çıkararak müşteri
sadakatini pekiştireceğiz.
Emin ÇAPA, CNN Türk
Hikayemiz olmalı. Beklentiler gerçeği belirler
Hiçbir soruna kısa
vadeli çözümlerle yaklaşılmalı. Teşhisi doğru koymak lazım. Ağrıyı dindirmek
olmamalı amaç. Biz tedaviye hemen geçmek isteyen bir toplumuz. Siz tatile
gelmeden önce tatilinizin nasıl geçeceğinize karar verip geliyorsunuz.
Beklentiler gerçeği belirler. Bir
seçim yaparken ihtiyaca çözüm bulmuyor, kendinizi konumluyorsunuz. Kapitalist
dünyanın kuralı bu. Çin’de milyoner hane sayısı 3.6 milyona ulaştı. Bunların
2.5 milyonu son 5 yılda milyoner olmuş. 120 milyon Çinli 105 milyar dolar
turizm harcaması yaptı. Çinliler Almanya’ya gidiyorsa Didim’e de gelebilir. Turizmde
bina altyapıdır. Ötesinde ne var? Turizm Eylem Planı ile yeni dertlere eski
ilaçlar sunuldu. Deniz kıyısında güneşlenmek, yatmak bir deneyim değil.
Farklılaşma noktamız nedir? Düşünmüyoruz. Her şeyi değere dönüştürebilirsiniz.
Algıya göre pozisyonlanmamız lazım. Hikayemiz eksik. Hikayeler yaratmalıyız.
Deneyim yaratmalıyız.
Fehmi KÖFTEOĞLU, Turizm Gazetesi
Türkiye'deki otelcilik sektörü, yatırım işletme ve
yönetimiyle Türklerin elindedir.
Bunun dünyada çok az örneği vardır!
2000'lerle birlikte tekelleşmeler dağılmaya başlarken,
tüketici nezdinde ise acentelere bağımlılık ortadan kalmış durumda. Bu döneme
gelene kadar ki dönem analog dönemdi. Geldiğimiz noktada, artık bu aracılar
ortadan kalkıyor, yeni bir dönem açılıyor.
Daha önce yabancıların elinde olan Türkiye'deki otelcilik
sektörü, bugün yatırım işletme ve yönetimiyle Türklerin elindedir. Bunun dünyada
çok az örneği vardır.
Türkiye'nin turizmde gösterdiği başarı ve gelişme
incelenmeye değer bir vakadır. Türkiye bu alanda önemli birim ve deneyime
sahiptir. Bu özelliği sayesinde, sektör, büyük oranda öz gücü ile meydana gelen
her gelişmeye kendini adapte edebildi.
Türkiye'nin, bu alanda sahip olduğu deneyim ve birikim
ile başta iletişim teknolojisi olmak üzere seyahat endüstrisinin kendisi ve
endüstrinin ilişkili olduğu kesimlerdeki gelişmeleri yakalayıp uygulama şansı
yüksektir.
Osman AYIK, TUROFED Başkanı
2015 yılı TUİK geçici verilerine göre turizm gelirlerinde %8’lik daralma
yaşandı
Turizm gelirlerinin GSMH
içindeki payı 1982 yılında 0,7 iken 2014 yılında 4,3’e çıktı. Turizm
gelirlerinin ihracata oranı 1982 yılında 6,4 iken 2014 yılında 21,8 oldu. Ancak
2015 yılı TUİK geçici verilerine göre turizm gelirlerinde %8’lik daralma
yaşanmış ve turizm gelirleri 25,4 milyar Amerikan Doları’na gerilemiştir. 2015 yılında ülkemizi ziyaret eden yabancı
sayısı geçen yıla göre %1,61 azalış göstererek 36.244.632 olmuştur. 30 yıllık
deneyimi harmanlamayız. Mevsimsellik sorununu ürün derinliği ve çeşitliliği ile
çözmeliyiz. Özgünlüğümüzü koruyarak, toplam kaliteye odaklanmalıyız. Bireysel seyahatler
artıyor, ulaşım önem kazanıyor. Biz hayal satıyoruz. Hayal satanların umudu
bitmez.
Zaten artık turizmde
farklıysanız öne çıkabilirsiniz. Dijitalleşmeye uyumlu şekilde pazarlamanın
geliştirilmesi gerekiyor. Paket turlar turizmin sorunlarına merhem olmuyor.
Turizm için yapısal çözümlere ihtiyaç var. Pakette istihdama yönelik hiçbir şey
yok. Her şeye rağmen gelecekten umutsuz olmamak lazım. Biz de yaşam tarzı ile
ilgili gelişmeleri ve trendleri ürünlerimizin içine sokmalıyız.
Bülent BÜLBÜLOĞLU, GETOB Başkanı
Fayansları değiştireceğimize personeli eğitmeliyiz
Mayıs ve Haziran aylarında turizmin yaşadığı sıkıntıyı daha net
anlayacağız. Bizim Marmaris'te 77 bin yatağımız var. Bunların 35 bin civarı
nitelikli yatak. Destinasyonun büyümesi anlamında dijitalin katkısı çok büyük.
Almanya'daki bir turist ben İspanya'ya gidiyorum dediği zaman biletini cebine
koyup gidiyor. Kışın Dalaman'a 2 tane havayolu geliyor. Böyle bir destinasyonun
kaderi böyle olmamalı. Didim markalaşma adına adım atmış durumda.
Didim'de hikaye yaratacak çok şey var. Biz Akdeniz ile yarışmamalıyız,
farklı bir hikaye yaratmalıyız. Eğitim çok önemli. Fayansları değiştireceğimize
personeli eğitsek çok daha iyi olmaz mı? Turizmin en önemli değeri emek.
Giderimizin yüzde 45'i emek ve biz bununla ihracatçıyız.
Hükümet'in bir turizm politikası olmalı. Rodos'un yatak kapasitesinin gerisinden bugün dünyanın 6. büyük turizmi noktasına geldik. Ama sadece büyüme yetmiyor. Marka olmak gerekiyor. Bizim de kendi standartlarımızı yükseltmemiz lazım.
Hükümet'in bir turizm politikası olmalı. Rodos'un yatak kapasitesinin gerisinden bugün dünyanın 6. büyük turizmi noktasına geldik. Ama sadece büyüme yetmiyor. Marka olmak gerekiyor. Bizim de kendi standartlarımızı yükseltmemiz lazım.
Caner ŞAKA, Araştırmacı, Yazar
Görmezden gelmek hepimizin
tasfiyesine neden olur
Hayat size bir şey dayattığı zaman yokmuş gibi yapamazsınız. Analog dönemi
bitti. Şu anda bitmemiş gibi yapamayız. Bir
dönem bütün yumurtaların aynı sepete konması ve her şey dahil konusunda o kadar
çok eleştiri yaptık ki, insanlar bizi suçlamaya başlamışlardı. Keşke haksız
çıksaydık. Şimdi yeni koşullara ayak uydurmak zorundayız. Bu dijital çağa kimsenin gözünü kapatması mümkün değil. Görmezden gelmek
hepimizin tasfiyesine neden olur. Bu toplantının hem bölge, hem de Türkiye için
önemli olduğunu düşünüyorum.
Firuz BAĞLIKAYA, DETUR Yönetim Kurulu Başkanı
Kalaycı, yorgancı gibi tur operatörlüğü dönemi de yakın gelecekte bitecek
Geçmişte turizm hacmini
belirleyen faktör; manuel operasyon gücü ve uçak, havaalanı, yatak sayısı gibi
fiziksel faktörler iken hizmet tipi acente ve tur operatörünün elinde, iletişim
ise tek yönlüydü. Bugün ana yatırımımızın %60’ını dijital teknolojiler
oluşturuyor. Satışlarımızın %80’ini online satış yapıyoruz. Geçmişte operatörün
belirlediği tatil seçeneklerini bugün müşteri eline aldı. Bugün turizmin
hacmini belirleyen; seyahat talep miktarı oldu. Seçimi belirleyen faktör ise
teknolojik imkanlara dönüştü.
Arz ve talep yükseliş
trendinde. Mobil trafiğin satışa dönüşüm oranı 2015 sonunda bir önceki seneye
göre %88 büyüdü.
2015 yılında seyahat
satın alan insanların %87’si araştırma için en az 1 kere mobil cihazlarını
kullandılar.
Fotoğraf yerine video
daha çok tercih ediliyor.
Drone videoları
kullanımı artıyor.
Sosyal etkileşim açısından bakıldığında; müşteriler
memnuniyetlerini/şikayetlerini yetkililere iletmek yerine online platformlar
üzerinden paylaşıyor.
Seyahat edenlerin %80’i
satın alma yapmadan önce güncel yorumlara bakıyor.
Seyahat edenlerin %76’sı
deneyimlerini online ortamda paylaşıyor.
Müşteri yaşam tarzı ve tercihleri
ile örtüşen çözümler arıyor: Daha az zaman harcayarak karşılaştırma imkanı
arıyor.
Seçenek sayısı arttıkça
tatil kararı yapmak güçleşiyor. Kullanıcılar bilgilerin derlendiği ortamları
her geçen gün daha çok tercih ediyor.
Kullanıcıların yalnızca
%32’si doğrudan otel sayfasından satın alma yapmayı tercih ediyor
Tripadvisor gibi sadece
otel yorumları paylaşan siteleri tercih edenlerin oranı %49
Dünya turizm pazarı 1.2
milyar USD’ye giderken Türkiye’de aşağı doğru iniş var.
3.5 milyon Rus gelmezse
sorun olmaz, biraz sallanırız ama temel sorun bu asla değil. Sorun güvenlik
sorunudur.
u
Terör sorununun çözülmesi
u
Sınır komşularımızla sıfır sorun politikası
Sürdürülebilirlik için
acil olarak yapılması gerekenler
u Turizm üst kurulunun
oluşturulması
u Kurula bağlı
uluslararası tanıtım ve imaj stratejilerinin belirlenmesi
u Kamu ile sektörün doğru
ve gerçekçi iletişim kurması
u Turizm destek paketinin
kapsamının genişletilerek küçük ve orta büyüklükteki turizm işletmelerini de
kapsaması
u Turizmcilerin tamamının
ihracatçı statüsüne alınması
u SGK destek paketi
oluşturulması
u Güneydoğu bölgesinde
terör mağduru turizm işletmelerinin desteklenmesi
Biz ihracatçıyız. Dövizi kemiksiz getiriyoruz bunu da Türk uçaklarıyla
getiriyoruz.
Osman Saffet AROLAT
Yakınma ve ağlama yerine
umudun yüksek olduğu bir toplantı oldu. Bundan duyduğum memnuniyeti dile
getirmek isterim. Turizminde bir dönüşüm dönemine girildiğini kabul ettiğimiz
yeni bir süreci yaşıyoruz. Kitleye değil bireye dokunmanın gerekliliğinde hem
fikiriz.
Faruk PEKİN, FEST Travel Genel Müdürü
Çözüm kültür turizminden geçiyor
İki kırılma noktası
yaşandı Türk turizminde; birincisi; 24 Ocak 1980 kararları ve teşvikler, çok
sayıda yatak getirdi, ikincisi; 1989 1.
Körfez savaşı ve ardından gelen ucuz yatak sayısı. 1989’dan beri kayıp
yaşıyoruz. Daha kötü günler göreceğiz. Turizm, karlı olmak zorundadır,
sürdürülebilir olmak zorundadır, sorumlu olmak zorundadır. Sadece birinin
olması hiç bir yere götürmez. Güneş, deniz,kum turizmi ile kültür turizmi
profili farlıdır. Ben dünyanın çok sayıda ülkesine gittim. Kültür turizmi
alanında Türkiye ile yarışabilecek ülke yok. Kültür turizmi kavramı da çok
önemli. Kültür turizminin iki yönü var: Kültürel miras ve yaşayan kültür. Güneş
kum, deniz turizmi kırılgandır ve savaş gibi durumlarda bunu hemen görürsünüz.
Ama kültür turizmi bu kadar kırılgan değildir. Türkiye'nin bir master planı yok.
Türkiye'nin kültür politikaları da yok. Çözüm kültür turizminden geçiyor. 8 milyon turistten de 35 milyar dolar kazanabilirsiniz.
Yıllardır Türkiye'de üst harcama grubu müşterileri ağırlamalıyız diye
söylüyorum. Turizm için bir hikayeniz olmalı deniliyor. Bu da kültür turizminin
konusu.
Serhat AYAN, TKNLJ.com
Turizm duygular olmadan bir hiç!
•
Sosyal medya ile iletişim çift yönlü hale geldi ve insan ön plana çıktı.
Sosyal medya bir güç ve bunu kötüye kullanan kişiler de hiç kuşkusuz var. Biz
gerçekte sosyal medyada “duygularımızı” paylaşıyoruz. Sevindiğimiz,
üzüldüğümüz, heyecanlandığımız konuları, bizde duygu değişikliği yaratacak
şeyleri paylaşıyoruz. Nöro görüntüleme bulgularına göre; marka
değerlendirmesinde bilgiden önce duygularımıza danışıyormuşuz. Duygu değişimi,
içeriği, daha çok sevmemizi sağlıyor, içeriği daha çok paylaşmamızı sağlıyor,
içeriği daha çok aklımızda tutmamızı sağlıyor, o ürüne daha fazla ödeme
yapmamızı sağlıyor.
Dünyanın çok fazla deniz kıyısı var. Didim
farklılaşmanın, ayrışmanın en kolay yönetileceği turizm değerlerinden biri.
Apollon, Python Evleri, Hermes ve Asası, yadsınamayacak ve duygu değişikliği
yaratacak en kıymetli veriler. Aklıma gelen
sosyal medya önerilerinden bazıları şunlar:
•
Devletsiz bir sosyal medya yapısı
•
Enformasyon ofisi değil macera kapısı
•
Apollo, Daphne, Hermes ve Zagreus’u zimmetine geçiren bir şehir
•
Sosyal medyada tanrılarla buluşma mekanı
•
Oda kahvaltı ve havuz değil tanrılarla birlikte kalma fırsatı
•
Komik, neşeli ve “fırlama” bir hesap
•
Satıcı değil sizinle etkileşim kuran bir sosyal medya hesabı
•
Karizmatik bir dil ve davranış yapısı
•
Çağrılar Apollon’a değil onun yarattığı duygular üstüne
•
Yaz aşkları ve kahramanlık üzerine göndermeler olan mesajlar
Didim kültürü yaratacak, duygu değişikliği yaratacak öyküler çok bu
topraklarda. Önemli olan duygu değişikliği yaratmaya odaklanmaktan geçiyor.
Unutmayalım ki; turizm duygular olmadan bir hiç.
Dr. Yaşar SAFKAN
Gelecek kolektif sayısallaşmada!
Değişim kapıda ve
kaçınılmaz. Dünya sayısallaşıyor ve artık eskisi gibi iş yapamayacağız.
Sayısallaşmak için, verilerimizi, süreçlerimizi ve işlemlerimizi sayısal ortama
aktarmamız gerekiyor. Bunu yaptığımız zaman, turizm işletmecisi değişen dünyada
gerektiği gibi, müşterisine direkt ulaşabilecek ve dünyaya açılabilecek.
Sayısallaşma, yazılım
gerektirir. Ancak, pek çok başarısız yazılım projesinden anlaşılacağı gibi,
yazılımın gerçek maliyetleri oldukça yüksektir – bunları kısmaya çalışmak
başarısızlığa götürür. Maliyet yüksekliği, tek tek işletmelerin kendi
sayısallaşma projelerini hayata geçirmeleri için engelleyici seviyededir. Durum
böyleyken, ancak kolektif bir çabayla, turizm sektöründe herkesin
sayısallaşmasını sağlayabiliriz.
Oluşturulacak merkezi bir
“turizm veri bankası” ve bunun yan sistemleri sayesinde, herkesin kendi uzmanı
olduğu işi verimli şekilde yaptığı bir sektöre dönüşebiliriz. Yani, otel
işletmesi işletmeciliğini, banka finansçılığını, dijital pazarlamacı da
pazarlamacılığını yapabilir.
Bu bir anda olabilecek
bir şey değildir; bir dönüşüm projesidir. Direnç olacak ve zaman alacaktır. Ama
üstesinden gelinemeyecek bir şey değildir – biz bize benzeriz ve bunu
başarabiliriz!
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder